Stadgar

Stadgar för Blue Shield Sverige

Det första årsmötet för Blue Shield Sverige hölls i Stockholm den 5 november 2024. Vi mötet antogs följande stadgar.

§ 1 Definitioner

Det internationella nätverket Blue Shield består av medlemsförbundets generalförsamling General Assembly of Members och den internationella styrelsen Blue Shield International Board samt dess sekretariat. Blue Shields generalförsamling definieras i organisationens stadgar och inkluderar alla de nationella kommittéer samt de grundande organisationerna.

De fyra grundande organisationerna är:

  • International Council of Archives (ICA)
  • International Council of Museums (ICOM)
  • International Council on Monuments and Sites (ICOMOS)
  • International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA)

§ 2 Föreningens namn och grundande organisationer

Föreningens officiella namn är Blue Shield Sverige. Internationellt är föreningen känd som Blue Shield Sweden. 

Föreningen har sitt säte i Stockholm, Sverige.

Grundarna av föreningen Blue Shield Sverige är de svenska nationella kommittéerna för följande internationella organisationer (kallade de fyra grundarna):

• ICOM (International Council of Museums)

• ICA (International Council on Archives) representerad av Riksarkivet (RA)

• IFLA (International Federation of Library Associations and Institutions) representerad av Kungliga biblioteket (KB)

• ICOMOS (International Council on Monuments and Sites)

§ 3 Föreningens syfte

Blue Shield Sweden är en ideell medlemsförening som utgör den svenska grenen av det internationella nätverket Blue Shield. 

Blue Shield är engagerat i att skydda världens kulturella egendomar och intresserat av skyddet för kulturellt och naturarv, både materiellt och immateriellt, vid väpnad konflikt, naturkatastrofer eller katastrofer orsakade av människan. Föreningens syfte är att delta i och bidra till det internationella nätverket Blue Shields arbete.

Föreningen främjar ratificering och genomförande av samt respekt för Haagkonventionen och dess protokoll; ökar medvetenheten om vikten av att skydda kulturella egendomar och arv i nödsituationer; främjar och tillhandahåller relevant utbildning; främjar samhällets engagemang och deltagande i att skydda kulturella egendomar; och uppmuntrar till samarbete med, och mellan, andra relevanta enheter involverade i katastrofer.

Föreningen, baserat på Strasbourgartikeln antagen år 2001, respekterar principerna om gemensam handling, oberoende, neutralitet, professionalism, respekt för kulturell identitet och mångfald.

Föreningen är politiskt och religiöst oberoende och kommer inte att diskriminera etniska grupper eller individer baserat på kön, könsidentitet eller uttryck, etnicitet, religion eller annan tro, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder i sina aktiviteter. Föreningen arbetar på ideell basis.

§ 4 Den nationella kommittén och nätverket Blue Shield

Blue Shield Sweden är antagen som medlem i det internationella nätverket Blue Shield.  

För att behålla medlemskapet ska en årsrapport lämnas till Blue Shields internationella sekretariatet.

Blue Shield Sweden åtar sig att främja Blue Shields uppdrag och mål samt att öka den nationella medvetenheten om hot mot kulturarv. Blue Shield Sweden ska följa och respektera reglerna och principerna för nationella kommittéer som definierats av den internationella styrelsen och som har godkänts av generalförsamlingen.

Inget agerande från Blue Shield Sweden ska medföra ansvar för Blue Shield International Board. Ej heller ska agerande från Blue Shield International Board medföra ansvar för den svenska nationella kommittén.

§ 5 Rättigheter och skyldigheter för den nationella kommittén som medlem i nätverket Blue Shield

Varje medlem (det vill säga nationell kommitté) i Blue Shields nätverk har rätt till:

a) information från och stöd av organisationen för att utföra de aktiviteter som nämns i artikel 3 i dessa stadgar i deras land;

b) delta i möten och andra aktiviteter inom organisationen;

c) utöva rösträtt enligt artikel 10 i dessa stadgar;

d) dra nytta av de PR- och informationsaktiviteter samt nätverksaktiviteter som genomförs av organisationen.

Blue Shield Sweden ska kontakta Blue Shields internationella sekretariatet för att tillhandahålla information om de initierar en internationell åtgärd.

§ 6 Medlemskap

Medlemskap i Blue Shield Sweden beviljas organisationer och institutioner (institutionsmedlem) samt personer (individuell medlem) som besitter expertis och verkar inom områden relaterade till Blue Shields syften. Styrelsen godkänner medlemskap. En medlem i föreningen ska stödja föreningens syften och inte agera mot föreningens stadgar.

§ 7 Utträde

En medlem som önskar träda ut ur föreningen ska meddela styrelsen. Styrelsen är skyldig att administrera utträdet.

§ 8 Uteslutning

Styrelsen kan utesluta en medlem från föreningen om denne underminerar föreningens aktiviteter eller syfte, eller på annat sätt tydligt skadar föreningens intressen, eller för utebliven betalning av medlemsavgifter. Ett beslut om uteslutning får inte fattas förrän medlemmen har informerats om omständigheterna som har lett till ifrågasättande av medlemskapet. Ett beslut om uteslutning får inte fattas förrän medlemmen har haft möjlighet att uttrycka sina åsikter inom en bestämd tidsperiod som fastställs av styrelsen. Skälen för uteslutning ska anges i beslutet och kommuniceras till berörd medlem.

§ 9 Föreningens styrelse

Styrelsen består av minst sex och högst tolv ledamöter. En ordförande, en vice ordförande, en sekreterare och en kassör utses. Årsmötet utser ordförande och kassör. Övriga befattningar och funktioner fördelar styrelsen inom sig.

En valberedning (Artikel 12) föreslår personer att väljas in i styrelsen. Till styrelseposter samt övriga poster kan väljas personer från institutionsmedlemmarna samt individuella medlemmar. Val av styrelse sker genom majoritetsbeslut vid årsmötet.

Styrelsemedlemmarna väljs helst för en treårig mandatperiod. Mandatperioden kan förnyas två gånger. Styrelsemedlemmarna väljs med hänsyn till sina kompetenser för att leda organisationen och för att säkerställa att de olika specialiseringarna inom områden relaterade till ändamålen för Blue Shield är representerade i styrelsen.

§ 10 Styrelsens ansvar

Mellan årsmöten agerar styrelsen å föreningens vägnar. Styrelsen representerar föreningen, skyddar dess intressen och förvaltar dess angelägenheter. Styrelsen genomför beslut som fattats av årsmötet samt sköter föreningens ekonomiska angelägenheter och redovisning.

Styrelsen utser en representant att rösta å dess vägnar vid Blue Shields generalförsamling  Association General Assembly of Members.

Styrelsen ska lämna en årsrapport till årsmötet för det senaste räkenskapsåret samt lämna in en årsrapport till Blue Shields internationella sekretariat (Artikel 5) samt till de fyra grundande organisationerna (Artikel 2).

Styrelsen sammanträder minst två gånger om året och när ordföranden anser det vara nödvändigt och/eller när minst tre styrelsemedlemmar begär det.

Styrelsen är beslutför när minst 2/3 av styrelsemedlemmarna är närvarande. Beslut av styrelsen antas med enkel majoritet. Vid oavgjort resultat ska ordförandens röst gälla.

Ordföranden och kassören i föreningen tecknar firma i föreningens namn.

En styrelsemedlem med direkt eller indirekt personligt intresse som är i konflikt med föreningens intresse får inte delta i överläggningar eller beslutsfattande. Om styrelsen på grund av detta inte är beslutsför ska beslut fattas av årsmötet. 

§ 11 Redovisning och revisorer

Räkenskapsåret ska vara kalenderåret.

Två revisorer granskar styrelsens förvaltning årligen. Styrelsens årsrapport ska lämnas in till föreningens revisorer senast sex veckor före årsmötet. Revisorerna ska lämna in sin revisionsberättelse senast tre veckor före årsmötet. 

Medel får endast användas för lagstadgade ändamål och i relation till specifika projekt eller enligt den årliga budgeten, upprättad av styrelsen och godkänd av årsmötet.

Revisorerna utses av årsmötet . Valberedningen föreslår personer som representerar medlemsorganisationer att utses som revisorer (Artikel 12). Revisorerna utses genom majoritetsbeslut vid årsmötet.

§ 12 Valberedning

En valberedning föreslår personer att väljas in i som ledamöter till styrelsen samt föreslår personer att utses som revisorer. Valberedningen består av minst två medlemmar och väljs av årsmötet. Valberedningen väljs genom majoritetsbeslut vid årsmötet. 

§ 13 Årsmöte

Årsmötet är föreningens hösta beslutande organ. 

Årsmöte ska hållas under det första kvartalet av året. Kallelsen, inklusive dagordningen, bör kommuniceras till medlemmarna minst tre veckor i förväg inför mötet. Årsmötet är öppet för alla medlemmar.

Följande punkter ska behandlas vid ordinarie årsmöte:

  • Val av ordförande för mötet
  • Val av sekreterare för mötet
  • Val av två justerare, tillika rösträknare
  • Frågan om lagstadgad kallelse till mötet
  • Godkännande av dagordningen
  • Presentation av årsredovisningen och årsberättelse
  • Revisionsberättelse
  • Godkännande av resultaträkning och balansräkning
  • Ansvarsfrihet för styrelsen
  • Godkännande av verksamhetsplan
  • Godkännande av budget för innevarande år
  • Fastställande av medlemsavgift för kommande år
  • Vid behov, val av styrelseledamöter, inklusive ordförande och kassör
  • Val av revisorer
  • Val av valberedning
  • Diskussion om inkomna motioner
  • Information och övriga ärenden
  • Årsmötet avslutas

§ 14 Motioner till årsmötet

Motioner ska lämnas in till styrelsen senast 14 dagar före mötet. Beslut om ärenden av betydande ekonomisk betydelse för föreningen eller dess medlemmar får inte tas om det inte har inkluderats i kallelsen till mötet.

§ 15 Extrainsatt årsmöte

Ett extra årsmöte hålls när styrelsen eller revisorerna anser det nödvändigt eller när minst 1/3 av styrelsens ledamöter begär det. Begäran ska inkomma skriftligen till styrelsen. Begäran ska specificera de ärenden som man vill att mötet ska behandla. 

Skriftlig kallelse skickas till alla medlemmar minst sju dagar före ett extrainsatt årsmöte. Endast de ärenden som specificerats i begäran får diskuteras vid mötet. Mötet hålls vid en tidpunkt och plats beslutad av styrelsen men måste hållas inom två månader från det skriftliga begärandet. Styrelsen behöver inte vara beslutsför för att mötet ska hållas. Kallelsen och dagordningen är i övrigt desamma som vid ordinarie årsmöte.

§ 16 Beslut, rösträtt och röstförfarande

Individuell medlem har en röst vid årsmötet samt vid extrainsatt årsmöte. Institutionsmedlem har antingen tre eller fem röster vid årsmötet samt vid extrainsatt årsmöte. Antalet röster är avhängigt organisationens storlek. Mindre organisation som engagerar färre än ca. 25 personer har tre röster. Större organisation (fler än ca. 25 personer) har fem röster. Enmansföretag/organisation har en röst, lika individuell medlem. 

Styrelsens ledamöter har varsin röst vid årsmöte och extrainsatt årsmöte. Styrelsens ledamöter har inte rätt att rösta om att bevilja styrelsen ansvarsfrihet eller om val av styrelse.

Beslut fattas genom acklamation, eller om så begärt, genom anonym omröstning. Omröstningen sker öppet, förutom vid val till styrelsen där en sluten omröstning ska hållas om begärt. Beslut fattas med enkel majoritet, om inte annat beslutats i förväg. Vid lika röstetal är det den åsikt som stöds av mötets ordförande som gäller.

§ 17 Regler för ändring av stadgarna

Ändring av dessa stadgar kräver ett beslut av årsmötet med minst 2/3 av de avlagda rösterna. Förslag till ändring av stadgarna kan lämnas av medlemmar och av styrelsen. Förslagen måste lämnas in till årsmötet som en motion.

§ 18 Interna Bestämmelser

Förutom dessa stadgar kan generalförsamlingen Association General Assembly of Members anta regler och bestämmelser som innebär att stadgarna kan behöva ändras enligt Artikel 17.

§ 19 Upplösning av Föreningen

Upplösning av föreningen kräver ett beslut av årsmötet (ordinarie årsmöte eller extrainsatt årsmöte) med minst 2/3 av de avlagda rösterna.

Om föreningen upplöses, ska föreningens tillgångar fördelas lika och överföras till ICOM:s och ICOMOS nationella kommittéer, eller alternativt överföras till aktiviteter med liknande ändamål. Ett beslut om överföring av tillgångarna ska fattas vid det relevanta årsmötet. En kopia av protokollet från mötet som innehåller beslutet om föreningens upplösning skickas sedan till skattemyndigheten för avregistrering av föreningen.